РАЗВИТИЕ УМЕНИЙ АНАЛИТИЧЕСКОГО ЧТЕНИЯ СОВРЕМЕННОЙ АНГЛИЙСКОЙ ЛИТЕРАТУРЫ НА ОСНОВЕ СОЗДАНИЯ МЕТА КНИГИ У ОБУЧАЮЩИХСЯ ПО НАПРАВЛЕНИЮ ПОДГОТОВКИ 44.03.05 «ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ ОБРАЗОВАНИЕ (С ДВУМЯ ПРОФИЛЯМИ ПОДГОТОВКИ)»
Аннотация
Цель. Статья посвящена исследованию способов развития умений аналитического чтения обучающихся по направлению подготовки 44.03.05 Педагогическое образование (с двумя профилями подготовки), профили «Родной язык и литература. Иностранный язык». Цель статьи состоит в описании особенностей использования мета книги для развития умений аналитического чтения современной британской литературы.
Метод и методология проведения работы. В основе исследования лежат методы анализа, синтеза и обобщения.
Результаты. Научная новизна статьи заключается в том, впервые рассмотрены возможности мета книги как средства развития умений аналитического чтения обучающихся. Практическим результатом исследования послужило создание методических рекомендаций для преподавателя иностранного языка высшей школы по использованию мета книги в качестве средства формирования и развития умений аналитического чтения оригинальной литературы на иностранном языке.
Область применения результатов. Результаты исследования будут полезными для преподавателей иностранного языка при подготовке и проведении занятий по дисциплинам «Аналитическое чтение», «Интерпретация художественного текста» «Практика устной и письменной речи иностранного языка».
Скачивания
Литература
Prikaz Minobrnauki Rossii ot 22.02.2018 N 125 (red. ot 08.02.2021) “Ob utverzhdenii federal’nogo gosudarstvennogo obrazovatel’nogo standarta vysshego obrazovanija – bakalavriat po napravleniju podgotovki 44.03.05 Pedagogicheskoe obrazovanie (s dvumja profiljami podgotovki)” (Zaregistrirovano v Minjuste Rossii 15.03.2018 N 50358) (s izm. i dop., vstup. v silu s 01.09.2021) [Order of the Ministry of Education and Science of the Russian Federation of 22.02.2018 N 125 (ed. of 08.02.2021) “On approval of the federal state educational standard of higher education-Bachelor’s degree in the field of training 44.03.05 Pedagogical education (with two training profiles)” (Registered with the Ministry of Justice of the Russian Federation on 15.03.2018 N 50358) (with amendments and additions, intro. effective from 01.09.2021)]. http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_293562/ (accessed September, 17 2021).
Baymoldanova, D. K. Metodika formirovaniya inoyazychnoy informatsionno-akkumuliruyushchey kompetentsii budushchikh uchiteley inostrannykh yazykov posredstvom analiticheskogo chteniya [Methodology for the formation of foreign-language information-accumulating competence of future teachers of foreign languages through analytical reading]. Molodoy issledovatel’: vyzovy i perspektivy [Young researcher: challenges and prospects]: collection of articles based on the materials of the XIII International scientific and Practical conference, Moscow, April 27, 2020. Moscow: Internauka, 2020, pp. 53-59.
Bosak, Yu. A. Analiticheskoe chtenie kak sposob razvitiya interpretatsionnoy kompetentsii studentov [Analytical reading as a way of developing students ‘ interpretative competence]. Lingvokul’turnoe obrazovanie v sisteme vuzovskoy podgotovki spetsialista [Linguocultural education in the system of university specialist training], 2020, vol. 1, no. 5(13),pp. 203-208.
Ivanova V.Yu. Analiticheskoe chtenie kak sposob effektivnoy organizatsii samostoyatel’noy raboty studenta-lingvista [Analytical reading as a way to effectively organize the independent work of a linguist student]. Kant, 2019, no. 1(30), pp. 17-21.
Karaicheva T.V. Analiticheskoe chtenie – perevodcheskiy analiz teksta - analiticheskaya deyatel’nost’ [Analytical reading – translation analysis of the text-analytical activity]. Mezhkul’turnaya kommunikatsiya i professional’no orientirovannoe obuchenie inostrannym yazykam: Materialy XII Mezhdunarodnoy nauchnoy konferentsii, posvyashchennoy 97-letiyu obrazovaniya Belorusskogo gosudarstvennogo universiteta [Intercultural communication and professionally oriented teaching of foreign languages: Materials of the XII International Scientific Conference dedicated to the 97th anniversary of the Belarusian State University], Minsk, Belorussian State University, 2018, pp. 231-232.
Meta [Meta]. https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%B5% D1%82%D0%B0- (accessed September, 17 2021).
Miroshnichenko S.A. Formirovanie interpretatsionnoy kompetentsii v protsesse obucheniya analiticheskomu chteniyu inoyazychnykh poeticheskikh tekstov [Formation of interpretative competence in the process of teaching analytical reading of foreign language poetic texts]. Aktual’nye problemy lingvodidaktiki i metodiki organizatsii obucheniya inostrannym yazykam [Actual problems of linguodidactics and methods of organizing foreign language teaching]: collection of scientific articles / Chuvash State Pedagogical University; ed. N.V. Kormilina, N.Yu. Shugaeva. Cheboksary: I.Ya. Yakovlev Chuvash State Pedagogical University, 2014, pp. 75-80.
Ryazanova, L. M. Kommunikativno-napravlennoe obuchenie analiticheskomu chteniyu na starshikh kursakh yazykovogo vuza [Communicative-oriented teaching of analytical reading at the senior courses of a language university]. Kommunikativno-orientirovannoe obuchenie inostrannym yazykam: traditsii, problemy, perspektivy [Communicative-oriented teaching of foreign languages: traditions, problems, prospects]: Abstracts of the regional scientific and practical conference dedicated to the 25th anniversary of the Department of Linguodidactics of the Linguistic Institute of AltGPA: Altai State Pedagogical Academy, 2009, pp. 90-92.
Sinichkina, A. A. Formirovanie inoyazychnykh sotsiokul’turnykh umeniy obuchayushchikhsya po napravleniyu podgotovki 44.03.05 “pedagogicheskoe obrazovanie” (s dvumya profilyami podgotovki), profili “rodnoy yazyk i literatura. Inostrannyy yazyk” na osnove keys-metoda [Formation of foreign-language socio-cultural skills of students in the direction of training 44.03.05 “pedagogical education” (with two training profiles), profiles “native language and literature. Foreign language” based on the case method ]. Dialog kul’tur v kontekste obrazovatel’noy deyatel’nosti [Dialogue of cultures in the context of educational activities]: Collection of materials of the All-Russian scientific and practical conference, Naberezhnye Chelny, December 11, 2019. Naberezhnye Chelny: Naberezhnye Chelny State Pedagogical University, 2019, pp. 420-423.
Ulanovskiy M.I. Analiticheskoe chtenie kak sostavnaya chast’ obucheniya na yazykovom fakul’tete vuza [Analytical reading as an integral part of teaching at the language faculty of the university]. Inostrannye yazyki v vysshey shkole [Foreign languages in higher education], 2006, no. № 4, pp. 156-160.
Leona Bunting, Ylva Hård af Segerstad, Wolmet Barendregt, Swedish teachers’ views on the use of personalised learning technologies for teaching children reading in the English classroom. International Journal of Child-Computer Interaction, 2021, vol. 27, 100236. https://doi.org/10.1016/j.ijcci.2020.100236
Muhammad Din, Evaluating university students’ critical thinking ability as reflected in their critical reading skill: A study at bachelor level in Pakistan. Thinking Skills and Creativity, 2020, vol. 35, 100627. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2020.100627
Noor Abdul Sahib Ali, The impact of story pyramid strategy on university students’ reading comprehension performance level. Materials Today: Proceedings, 2021. https://doi.org/10.1016/j.matpr.2021.04.523
Patrick Severine Kavenuke, Mjege Kinyota, Joel Jonathan Kayombo, The critical thinking skills of prospective teachers: Investigating their systematicity, self-confidence and skepticism. Thinking Skills and Creativity, 2020, vol. 37, 100677. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2020.100677
Rachel Joyce. A Snow Garden and other stories. Published by Penguin Random house, London, 2017, 224 p.
What is a meta book? https://studybreaks.com/culture/reads/meta-books (accessed September, 17 2021)
Просмотров аннотации: 211 Загрузок PDF: 194
Copyright (c) 2021 Anastasia A. Sinichkina
Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution-NonCommercial-NoDerivatives» («Атрибуция — Некоммерческое использование — Без производных произведений») 4.0 Всемирная.