Methodological approaches to the integration of web resources in teaching German to primary school students
Abstract
Background. The ongoing process of digitalization in education highlights the need to use digital tools and resources to improve the quality of education. The teaching of foreign languages, including German, requires particular attention, as language serves not only as a means of communication but also as an instrument for intercultural interaction. The integration of web resources into the process of teaching German to primary school students enhances the interactivity and accessibility of learning, supporting the personalization of educational trajectories. The use of multimodal digital tools allows educators to meet the cognitive needs of younger students, thereby increasing their motivation and cognitive activity. However, the effective integration of web resources requires the development of methodological approaches aimed at adapting content to the cognitive and age-related characteristics of students and ensuring pedagogical control over their independent activities.
Purpose. The purpose of the study is to identify methodological approaches for integrating educational web resources into the process of teaching German to primary school students, taking into account their cognitive, age-related, and linguistic characteristics.
Materials and methods. The study is based on the analysis of scientific publications on the methodology of teaching foreign languages, an analysis of the functional capabilities of educational platforms, and pedagogical observations of the learning process. The main research methods include a comparative analysis of digital educational resources, an analysis of educational processes, and pedagogical modeling.
Results. The study identified methodological approaches to the integration of web resources into the process of teaching German to primary school students. Mechanisms for selecting web resources were established, and approaches for adapting them to the age-specific characteristics of students were developed. It was found that the use of web resources activates students' cognitive activity, increases motivation, and fosters the development of language intuition. In addition, approaches for organizing teacher-student interaction using digital educational tools were identified. The results of the study make it possible to optimize the learning process and improve the training of primary school students in German.
EDN: ALQIDF
Downloads
References
Список литературы
Алексеева, А. Ю., & Мельникова, О. К. (2017). Популярность информационных технологий в изучении иностранного языка. В сборнике: Информационные технологии в исследовательском пространстве разноструктурных языков: сборник статей I первой международной интернет-конференции молодых ученых (с. 112–114).
Андреева, Д. О. (2021). Основные функции образовательных веб-ресурсов. В сборнике: XLIX Огарёвские чтения (с. 276–282).
Галимова, К. М., & Морозова, О. А. (2022). Использование образовательных веб-ресурсов в процессе обучения иностранным языкам. В сборнике: Наука и образование в условиях мировой нестабильности: проблемы, новые этапы развития (с. 99–103).
Егорова, Д. А., & Зейнутдинова, Э. Ш. (2022). Использование образовательных веб-ресурсов на уроках иностранного языка. В сборнике: Лингводидактика и методика преподавания иностранных языков в свете современных исследований (с. 454–458).
Кадникова, О. В., & Крамаренко, В. А. (2017). Обзор ресурсов для изучения немецкого языка с помощью компьютерной и мобильной техники. Филологический аспект, (6), 77–86.
Кулпина, Т. А. (2022). Использование интернет-ресурсов при обучении немецкому языку. Проблемы романо-германской филологии, педагогики и методики преподавания иностранных языков, (18), 143–146.
Макаренко, А. А., & Онищенко, Ю. Ю. (2023). Веб-инструменты в процессе формирования рецептивных навыков в обучении иностранному языку. В сборнике: Материалы конференции (с. 172–177).
Мюллер, Ю. Э. (2017). Возможности обучающих ресурсов интернета для повышения эффективности обучения немецкому языку. В сборнике: Создание виртуального межкультурного образовательного пространства средствами технологий электронного обучения (с. 160–164).
Нелунова, Е. Д. (2018). Информационные и коммуникационные технологии в обучении иностранному языку в школе. Якутск: Просвещение. 356 с.
Новохатская, О. Э. (2019). Современные технологии обучения иностранным языкам. Педагогика и просвещение, (2), 84–92. https://doi.org/10.7256/2454-0676.2019.2.29025
Ощепкова, Н. А. (2020). Веб-ресурсы на уроке иностранного языка. В сборнике: Вопросы современной филологии и проблемы методики обучения языкам (с. 247–252).
Полежаева, Е. А., & Митрофанова, О. А. (2018). Использование современных онлайн-ресурсов в обучении иностранному языку в вузе на примере немецкого и французского языков. В сборнике: New language. New thinking (с. 413–418).
Сахарова, А. В., & Чугунов, И. А. (2022). Использование образовательных веб-ресурсов в процессе обучения иностранному языку в общеобразовательной организации. В сборнике: Современные проблемы и перспективы развития науки и образования (с. 184–189).
Симонова, М. А., & Сорокина, Т. Г. (2021). Интернет-ресурсы в системе обучения школьников немецкому языку. В сборнике: Актуальные проблемы филологии и методики преподавания иностранных языков (с. 123–125).
Строкань, В. И. (2017). Актуальность использования интернет-ресурсов в обучении иностранному языку. Концепт, (8), 61–66.
Титова, С. В., & Александрова, К. В. (2018). Теоретико-методические основы использования электронных образовательных ресурсов в обучении иностранному языку. Вестник Московского университета, (3), 113–123.
Deutsch für Dich. Получено с https://www.goethe.de/prj/dfd/en/home.cfm (дата обращения: 11.12.2024).
Deutsch-Lernen.com. Получено с https://www.deutsch-lernen.com (дата обращения: 11.12.2024).
Goethe-Institut: Kinderuni. Получено с https://kinderuni.goethe.de (дата обращения: 11.12.2024).
Kika.de. Получено с https://www.kika.de (дата обращения: 11.12.2024).
KINDERSACHE. Получено с https://www.kindersache.de (дата обращения: 11.12.2024).
Planet Schule. Получено с https://www.ardmediathek.de/sendung/planet-schule/Y3JpZDovL3N3ci5kZS8yNTgyNzUw (дата обращения: 11.12.2024).
References
Alexeeva, A. Yu., & Melnikova, O. K. (2017). Popularity of information technologies in foreign language learning. In Information Technologies in the Research Space of Structurally Different Languages: Proceedings of the I International Internet Conference of Young Scientists (pp. 112–114).
Andreyeva, D. O. (2021). Basic functions of educational websites. In XLIX Ogarev Readings (pp. 276–282).
Galimova, K. M., & Morozova, O. A. (2022). Utilization of educational web resources in foreign language teaching. In Science and Education in Times of Global Instability: Problems, New Stages of Development (pp. 99–103).
Egorova, D. A., & Zeinutdinova, E. Sh. (2022). Use of educational web resources in foreign language lessons. In Linguodidactics and Methods of Teaching Foreign Languages in the Light of Modern Research (pp. 454–458).
Kadnikova, O. V., & Kramarenko, V. A. (2017). Overview of resources for learning German using computers and mobile devices. Philological Aspect, (6), 77–86.
Kul'pina, T. A. (2022). Use of Internet resources in teaching German. Problems of Romance-Germanic Philology, Pedagogy and Methods of Teaching Foreign Languages, (18), 143–146.
Makarenko, A. A., & Onischenko, Yu. Yu. (2023). Web tools in the process of forming receptive skills in foreign language teaching. In Conference Proceedings (pp. 172–177).
Müller, Yu. E. (2017). Possibilities of online learning resources for improving the effectiveness of German language teaching. In Creating Virtual Intercultural Educational Spaces Through E-Learning Technologies (pp. 160–164).
Nelunova, E. D. (2018). Information and communication technologies in foreign language teaching at school. Yakutsk: Prosveshcheniye. 356 p.
Novokhatkaya, O. E. (2019). Modern technologies in foreign language teaching. Pedagogy and Enlightenment, (2), 84–92. https://doi.org/10.7256/2454-0676.2019.2.29025
Oschepkova, N. A. (2020). Web resources in foreign language lessons. In Problems of Modern Philology and Methods of Language Teaching (pp. 247–252).
Polezhaeva, E. A., & Mitrofanova, O. A. (2018). Use of modern online resources in teaching foreign languages at university (examples of German and French). In New Language. New Thinking (pp. 413–418).
Sakharova, A. V., & Chugunov, I. A. (2022). Use of educational web resources in foreign language teaching in general education institutions. In Current Problems and Prospects of Science and Education Development (pp. 184–189).
Simonova, M. A., & Sorokina, T. G. (2021). Internet resources in teaching German to schoolchildren. In Actual Problems of Philology and Methods of Teaching Foreign Languages (pp. 123–125).
Strokan', V. I. (2017). Relevance of using Internet resources in foreign language teaching. Koncept, (8), 61–66.
Titova, S. V., & Aleksandrova, K. V. (2018). Theoretical and methodological bases of electronic educational resources utilization in foreign language teaching. Bulletin of Moscow University, (3), 113–123.
Deutsch für Dich. Retrieved December 11, 2024, from https://www.goethe.de/prj/dfd/en/home.cfm
Deutsch-Lernen.com. Retrieved December 11, 2024, from https://www.deutsch-lernen.com
Goethe-Institut: Kinderuni. Retrieved December 11, 2024, from https://kinderuni.goethe.de
Kika.de. Retrieved December 11, 2024, from https://www.kika.de
KINDERSACHE. Retrieved December 11, 2024, from https://www.kindersache.de
Planet Schule. Retrieved December 11, 2024, from https://www.ardmediathek.de/sendung/planet-schule/Y3JpZDovL3N3ci5kZS8yNTgyNzUw
Abstract views: 56 PDF Downloads: 29
Copyright (c) 2025 Sofya V. Getmanskaya, Rimma A. Safina

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.