LEVELING COURSES IN THE MODERN HIGHER EDUCATION SYSTEM

Keywords: higher education, academic adaptation, leveling courses, educational process, independent work skills

Abstract

A decrease in the overall level of training of university applicants has a negative impact on the educational process as a whole. This problem is relevant not only in our country, but also abroad. For successful learning, it is necessary to adjust the «input» knowledge. One of the options for solving this issue is leveling courses.

The purpose of the work is to analyze the problems of organizing leveling courses and develop recommendations for improving their effectiveness.

Materials and methods. The research methods used are the analysis of psychological, pedagogical and methodological literature, the study and generalization of experience on the organization and conduct of leveling courses.

Research results. Criteria are given for the levels of students’ readiness to study at a university in a particular discipline. The possible problems of introducing leveling courses into the educational process as a way to improve the initial training of first-year students are described. Approaches are proposed to increase the efficiency and improve the system for organizing leveling courses.

Field of applying results. The results obtained can be applied in the educational process of higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Galina V. Milovanova, Mordovia State University

Associate Professor Chair of Physical Materials Science, Ph.D. (Pedagogy), Associate Professor

Natalya M. Kulyashova, Mordovia State University

Associate Professor Chair of Fundamental Informatics, Ph.D. (Physics and Mathematics), Associate Professor

Elena Yu. Shemyakina, Saint Petersburg State University of Economics

Associate Professor Chair of Communication Technologies and Public Relations, Ph.D. (Psychology), Associate Professor

References

Список литературы

Вороная В. Д. К проблеме адаптации студентов-первокурсников высших учебных заведений гуманитарного профиля / В. Д. Вороная, Е. А. Проненко // Северо-Кавказский психологический вестник. 2022. №4. С. 27-43. https://doi.org/10.21702/ncpb.2022.4.3

Говорушенко А. В. Академическая адаптация студентов-первокурсников к обучению в вузе // Гуманитарные исследования. Педагогика и психология. 2021. № 6. C. 6-21. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/akademicheskoya-adaptatsiya-studentov-pervokursnikov-k-obucheniyu-v-vuze

Гридчина В. Б. Методические особенности организации выравнивающего курса математики для бакалавров направления «Прикладная математика и информатика» / В. Б. Гридчина, Л. А. Осипова // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2018. № 7(196). С. 168-173. https://doi.org/10.23951/1609-624X-2018-7-168-173

Зарипова З. Ф. Адаптивные технологии в обучении математике в вузе // Проблемы современного педагогического образования. 2023. № 79-3. С. 106-109.

Зотова А. И. Место подготовительного и выравнивающего онлайн-курса в магистратуре по направлению «Финансы и кредит» в цифровом образовательном пространстве / А. И. Зотова, И. Г. Давыденко // Современное образование для цифровой экономики: новые вызовы и перспективы развития: Сборник трудов Международной научной конференции, Ростов-на-Дону, 13–15 мая 2019 года. Ростов-на-Дону: Общество с ограниченной ответственностью «Медиа-Полис», 2019. С. 101-107.

Кречетов И. А. Реализация методов адаптивного обучения / И. А. Кречетов, В. В. Романенко // Вопросы образования. 2020. № 2. С. 252-277. https://doi.org/10.17323/1814-9545-2020-2-252-277

Макаров С. И. Адаптация студентов с пороговым уровнем подготовки к образовательной среде вуза / C. И. Макаров, С. А. Севастьянов, М. В. Курганова, Л. И. Уфимцева // Современные наукоемкие технологии. 2017. №4. С. 94-99. URL: https://top-technologies.ru/ru/article/view?id=36647

Мамаева Н. А. Обоснование методики корректирующего обучения математике студентов первого курса технической вуза / Н.А. Мамаева // Вестник Астраханского государственного технического университета. 2011. № 2 (52). С. 154-158.

Маркова Н. А. Феномен «адаптационное обучение» в высшем образовании: анализ и конструирование определения // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2022. № 5 (223). С. 7-17. https://doi.org/10.23951/1609-624X-2022-5-7-17

Милованова Г. В. Сравнительный анализ мотивационных особенностей студентов на разных этапах обучения / Г. В. Милованова, Н. М. Куляшова, Е. Ю. Шемякина // Концепт. 2022. №. 6. С. 46-57. https://doi.org/10.24412/2304-120Х-2022-11043

Милованова Г. В. Формирование образовательной самостоятельности как условие академической успеваемости/ Г. В. Милованова, Н. М. Куляшова, Е. Ю. Шемякина // Russian Journal of Education and Psychology. 2023. Том 14, № 4. С. 98-116. https://doi.org/10.12731/2658-4034-2023-14-4-98-116

Романенко В. В. Совершенствование концепции и программной реализации системы адаптивного обучения / В. В. Романенко, И. А. Кречетов // Современные тенденции развития непрерывного образования: вызовы цифровой экономики: Материалы международной научно-методической конференции, Томск, 30–31 января 2020 года. Томск: Томский государственный университет систем управления и радиоэлектроники, 2020. С. 97-99.

Филиппова Е. М., Рыбанов А. А., Свиридова О. В. Разработка этапной модели методики выравнивающего обучения студентов вузов по информатике // Современные проблемы науки и образования. 2021. №2. С. 47.

Goldring Tia, Harper Emma, Jassal Ricky, Joseph Lorrianne, Kelly Alison, Mulrooney Hilda, Piper Ian, Walker Hayden. Experience and expectations of transition to higher education: a qualitative exploration // New Directions in the Teaching of Physical Sciences. 2018. Vol. 13. https://doi.org/10.29311/ndtps.v0i13.2849

Kinsella, Maurice & Nestor, Niamh & Wyatt, John & Rackard, Susan & Last, Jason. Supporting Students’ Transition into Higher Education: Motivation Enhancement Strategies // Access: Contemporary issues in education. 2022. Vol. 42, no. 1. P. 3-20. https://doi.org/10.46786/ac22.8193

References

Voronaya V. D., Pronenko E. A. Severo-Kavkazskiy psikhologicheskiy vestnik, 2022, no. 4, pp. 27-43. https://doi.org/10.21702/ncpb.2022.4.3

Govorushenko A. V. Gumanitarnye issledovaniya. Pedagogika i psikhologiya, 2021, no. 6, pp. 6-21. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/akademicheskoya-adaptatsiya-studentov-pervokursnikov-k-obucheniyu-v-vuze

Gridchina V. B., Osipova L. A. Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta, 2018, no. 7(196), pp. 168-173. https://doi.org/10.23951/1609-624X-2018-7-168-173

Zaripova Z. F. Problemy sovremennogo pedagogicheskogo obrazovaniya, 2023, no. 79-3, pp. 106-109.

Zotova A. I., Davydenko I. G. Modern Education for Digital Economy: New Challenges and Development Prospects: Proceedings of the International Scientific Conference, Rostov-on-Don, May 13-15, 2019. Rostov-on-Don: Media-Polis Publ., 2019, pp. 101-107.

Krechetov I. A., Romanenko V. V. Voprosy obrazovaniya, 2020, no. 2, pp. 252-277. https://doi.org/10.17323/1814-9545-2020-2-252-277

Makarov S. I., Sevast'yanov S. A., Kurganova M. V., Ufimtseva L. I. Sovremennye naukoemkie tekhnologii, 2017, no. 4, pp. 94-99. URL: https://top-technologies.ru/ru/article/view?id=36647

Mamaeva N. A. Vestnik Astrakhanskogo gosudarstvennogo tekhnicheskogo universiteta, 2011, no. 2 (52), pp. 154-158.

Markova N. A. Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta, 2022, no. 5 (223), pp. 7-17. https://doi.org/10.23951/1609-624X-2022-5-7-17

Milovanova G. V., Kulyashova N. M., Shemyakina E. Yu. Kontsept, 2022, no. 6, pp. 46-57. https://doi.org/10.24412/2304-120Kh-2022-11043

Milovanova G. V., Kulyashova N. M., Shemyakina E. Yu. Russian Journal of Education and Psychology, 2023, vol. 14, no 4, pp. 98-116. https://doi.org/10.12731/2658-4034-2023-14-4-98-116

Romanenko V. V., Krechetov I. A. Modern trends in the development of lifelong learning: challenges of the digital economy: Proceedings of the international scientific and methodological conference, Tomsk, January 30-31, 2020. Tomsk: Tomsk State University of Control Systems and Radioelectronics, 2020, pp. 97-99.

Filippova E. M., Rybanov A. A., Sviridova O. V. Sovremennye problemy nauki i obrazovaniya, 2021, no. 2, pp. 47.

Goldring Tia, Harper Emma, Jassal Ricky, Joseph Lorrianne, Kelly Alison, Mulrooney Hilda, Piper Ian, Walker Hayden. Experience and expectations of transition to higher education: a qualitative exploration. New Directions in the Teaching of Physical Sciences, 2018, vol. 13. https://doi.org/10.29311/ndtps.v0i13.2849

Kinsella, Maurice & Nestor, Niamh & Wyatt, John & Rackard, Susan & Last, Jason. Supporting Students’ Transition into Higher Education: Motivation Enhancement Strategies. Access: Contemporary issues in education, 2022, vol. 42, no. 1, pp. 3-20. https://doi.org/10.46786/ac22.8193


Abstract views: 143

Published
2024-04-30
How to Cite
Milovanova, G., Kulyashova, N., & Shemyakina, E. (2024). LEVELING COURSES IN THE MODERN HIGHER EDUCATION SYSTEM. Russian Journal of Education and Psychology, 15(2), 112-124. https://doi.org/10.12731/2658-4034-2024-15-2-503
Section
Educational and Pedagogical Studies