THE IMPACT OF INFORMATION CONSUMPTION ON THE FORMATION OF TEMPORAL PERSPECTIVES IN THE CONTEXT OF SOCIAL ECOLOGY

  • Nadezhda N. Inozemtseva Moscow Witte University
Keywords: temporal perspectives, external factors, internal factors, procrastination, digital consumption, digital hygiene

Abstract

Background. The individual is the subject of their own time, however, in conditions of high informatization, they are subjected to global challenges that require the development of skills to control information consumption. Uncontrolled consumption of information leads to «overload», to the inability to effectively organize time, to the postponement of the actual implementation of set tasks. Digital consumption is an external factor influencing the individual, it affects the construction of the individual’s temporal constructs.

Purpose. Analysis of the influence of information consumption on the ecology of the individual, on their ability to self-organize, and the formation of temporal perspectives.

Methodology. A group of 28 people aged 18 to 35 was studied. The method of revealing the level of procrastination by N.M. Klepikova and I.N. Kormachev was used; the method for identifying the index of immersion in the Internet environment (L.A. Regush, E.V. Alekseeva, O.R. Veretina, A.V. Orlova, Yu.S. Pezhemskaya); a survey of Philip Zimbardo’s temporal perspective was conducted.

Results. Among the participants who have a low level of procrastination and a low level of digital consumption in the group, high indicators are traced in the assessment of the future, and low indicators in the fatalistic present. Thus, the group of individuals under consideration positively assesses their prospects for the future, is inclined to planning and detailed organization of time, self-organization.

Practical implications. The results of the study can be applied in practical activities, including in relation to issues of self-organization of the individual, in the organization of professional activities, as well as in the formation of approaches to time management.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nadezhda N. Inozemtseva, Moscow Witte University

Senior Lecturer

References

Список литературы

Адлер А. Наука жить. М.: АСТ, 2023. 256 с.

Ахмадуллина Х.М. Экология и здоровье человека: учебное пособие для студентов вузов / Х. М. Ахмадуллина, У. З. Ахмадуллин; Восточная экономико-юридическая гуманитарная академия (Академия ВЭГУ). М.: ФЛИНТА, 2018. 216 с.

Грачев Г.В. Информационно-психологическая безопасность личности: состояние и возможности психологической защиты. М.: Изд-во РАГС, 1998. 125 с.

Жаркова С.В. Индивидуально-психологические особенности как предикторы прокрастинации у субъектов разных видов деятельности: дис. ... кпн / Жаркова Светлана Валерьевна; [Место защиты: Южно-Уральский государственный университет]. Челябинск, 2022. 178 с.

Залунин В.И. Социальная экология: учебник для вузов. М.: Издательство Юрайт, 2023. 206 с.

Иванова И.В. Саморазвитие личности подростков в процессе социально полезной деятельности // Ярославский педагогический вестник. 2019. №. 4. С. 15-22. https://doi.org/10.24411/1813-145X-2019-10447

Кирнарская Д.К. и др. Почему трудоголики не Моцарты? Музыкальные способности в пост-когнитивную эпоху // Современная зарубежная психология. 2021. Т. 10. №. 4. С. 64-72. https://doi.org/10.17759/jmfp.2021100406

Клепикова Н.М. Адаптация Шкалы прокрастинации и Шкалы иррациональной прокрастинации в методике П. Стила / Н. М. Клепикова, И. Н. Кормачева // Системная психология и социология. 2019. № 3(31). С. 26-37. https://doi.org/10.25688/2223-6872.2019.31.3.03

Коржова Е.Ю., Веревкина А.Б. Становление психологии жизненного пути личности: западный и отечественный подходы // Системная психология и социология. 2019. № 3 (31). С. 18-25. https://doi.org/10.25688/2223-6872.2019.31.3.02

Лапатин В.А. Автономия нетвердой воли: к вопросу о статусе субъекта современности // Человек. Культура. Образование. 2017. №4 (26). С. 6-19.

Регуш Л.А., Алексеева Е.В., Веретина О.Р., Орлова А.В., Пежемская Ю.С. Индекс погруженности в интернет-среду: стандартизация методики // Психолого-педагогические исследования. 2021. Т. 13. № 3. С. 31–50. https://doi.org/10.17759/psyedu.2021130303

Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. Москва: Питер, 2012. 705 с.

Сырцова А. Адаптация опросника временной перспективы личности Ф. Зимбардо / А. Сырцова, Е. Т. Соколова, О. В. Митина // Психологический журнал. 2008. Т. 29, № 3. С. 101-109.

Токарева Ю.А. Мотивация трудовой деятельности персонала: комплексный подход : монография / Ю.А. Токарева, Н.М. Глухенькая, А.Г. Токарев; Урал. федер. ун-т им. Б.Н. Ельцина, Шадр. гос. пед. ун-т. Шадринск: ШГПУ, 2021. 216 с.

Прокрастинация и лень: сходства и различия / Официальный сайт ВЦИОМ. URL: https://wciom.ru/analytical-reviews/analiticheskii-obzor/prokrastinacija-i-len-skhodstva-i-razlichija (дата обращения: 01.12.2023).

Рост мобильного интернета и изменение целей его использования / Официальный сайт Росстата РФ. URL: https://rosstat.gov.ru/folder/70843/document/100659 (дата обращения: 01.12.2023).

Ericsson A., Pool R. Peak: How all of us can achieve extraordinary things. Vintage books, 2017. 336 p.

References

Adler A. Nauka zhit' [The science of living]. M.: AST, 2023, 256 p.

Ahmadullina, H. M. Jekologija i zdorov'e cheloveka [Ecology and human health]: Textbook for universities. M.: FLINTA, 2018, 216 p.

Grachev G.V. Informacionno-psihologicheskaja bezopasnost' lichnosti: sostojanie i vozmozhnosti psihologicheskoj zashhity [Information and psychological security of the individual: the state and possibilities of psychological protection]. M.: Izd-vo RAGS, 1998, 125 p.

Zharkova S.V. Individual'no-psihologicheskie osobennosti kak prediktory prokrastinacii u sub'ektov raznyh vidov dejatel'nosti [Individual psychological characteristics as predictors of procrastination in subjects of different types of activity]. Cheljabinsk, 2022, 178 p.

Zalunin V.I. Social'naja jekologija [Social ecology]: Textbook for universities. M. : Jurajt Publ., 2023, 206 p.

Ivanova I.V. Jaroslavskij pedagogicheskij vestnik [Yaroslavsky pedagogical bulletin], 2019, no. 4, pp. 15-22. https://doi.org/10.24411/1813-145X-2019-10447

Kirnarskaja D. K. et al. Sovremennaja zarubezhnaja psihologija [Modern foreign psychology], 2021, vol. 10, no. 4, pp. 64-72. https://doi.org/10.17759/jmfp.2021100406

Klepikova N.M. Sistemnaja psihologija i sociologija [Systemic psychology and sociology], 2019, no. 3(31), pp. 26-37. https://doi.org/10.25688/2223-6872.2019.31.3.03

9. Korzhova E. Ju., Verevkina A.B. Sistemnaja psihologija i sociologija [Systemic psychology and sociology], 2019, no. 3 (31), pp. 18-25. https://doi.org/10.25688/2223-6872.2019.31.3.02

Lapatin V.A. Chelovek. Kul'tura. Obrazovanie [Man. Culture. Education], 2017, no. 4 (26), pp. 6-19.

Regush L.A., Alekseeva E.V., Veretina O.R., Orlova A.V., Pezhemskaja Ju.S. Psihologo-pedagogicheskie issledovanija [Psychological and pedagogical research], 2021, vol. 13, no. 3, pp. 31–50. https://doi.org/10.17759/psyedu.2021130303

Rubinshtejn S.L. Osnovy obshhej psihologii [Fundamentals of general psychology]. M.: Piter, 2012, 705 p.

Syrcova A. Psihologicheskij zhurnal [Psychological journal], 2008, vol. 29, no. 3, pp. 101-109.

Tokareva Ju.A. Motivacija trudovoj dejatel'nosti personala: kompleksnyj podhod [Motivation of staff work: an integrated approach]: Monograph. Shadrinsk: ShGPU, 2021, 216 p.

Prokrastinacija i len': shodstva i razlichija [Procrastination and laziness: similarities and differences]. URL: https://wciom.ru/analytical-reviews/analiticheskii-obzor/prokrastinacija-i-len-skhodstva-i-razlichija (accessed 01.12.2023).

Rost mobil'nogo interneta i izmenenie celej ego ispol'zovanija [The growth of the mobile Internet and the change in the purposes of its use]. URL: https://rosstat.gov.ru/folder/70843/document/100659 (accessed 01.12.2023).

Ericsson A., Pool R. Peak: How all of us can achieve extraordinary things. Vintage books, 2017, 336 p.


Abstract views: 45
PDF Downloads: 56
Published
2024-04-30
How to Cite
Inozemtseva, N. (2024). THE IMPACT OF INFORMATION CONSUMPTION ON THE FORMATION OF TEMPORAL PERSPECTIVES IN THE CONTEXT OF SOCIAL ECOLOGY. Russian Journal of Education and Psychology, 15(2), 243-257. https://doi.org/10.12731/2658-4034-2024-15-2-493
Section
Psychological Studies