ИССЛЕДОВАНИЕ ТЕНДЕНЦИЙ ВЛИЯНИЯ УРОВНЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ИДЕНТИФИКАЦИИ ПРЕПОДАВАТЕЛЯ ВУЗА НА ОСОБЕННОСТИ ПРОЯВЛЕНИЯ САМООТНОШЕНИЯ
Аннотация
Purpose. The article analyzes relationship between features of a university teacher’s self-attitude and professional identification. The main approaches to the study of the poles of teachers’ self-attitude, and features of interaction and mutual influence on professional self-awareness are revealed. Awareness of identity with the profession, a positive attitude of the teacher towards him/ herself as a professional increases the level of self-esteem, generally extending to a positive, accepting attitude towards him/ herself at the personality level. But alongside with a positive professional scenario, in the life of a teacher, we can observe manifestations of crisis aspects, the origins of which are contained in the negative pole of self-attitude –a low interest in one’s personality, disappointment in oneself, low level of self-esteem, self-criticism, unexpressed contact with understanding and awareness of one’s desires, needs, aspects of the emotional and sensual sphere.
Methodology of the research. In the process of research, a theoretical analysis of literary sources was carried out. An empirical study that reveals the relationship between the pole of self-attitude and professional identification was conducted on a sample of 130 Russian university teachers of both sexes with more than 18 years of experience using psychodiagnostic methods. Quantitative processing of the results was carried out on the basis of the statistical program STATISTICA 6.0.
Results. As a result of empirical research, we came to the conclusion that the teacher with a well-developed professional identification can rely on it as a factor contributing to self-acceptance, self-esteem and self-realization. Psychological work with a negative and positive pole of self-attitude can be a measure to prevent emotional burnout and to successfully overcome crisis states.
Scope of the results. The results of the research will help to deepen the understanding of the importance of psychological work with stressful situations, the development of a positive self-attitude, self-esteem, self-interest on the basis of strengthening the teachers’ professional self-awareness, as well as in the creation of psychological programs for the development of emotional competence and the prevention of professional burnout of university teachers.
Скачивания
Литература
Список литературы
Глуханюк Н. С. Практикум по психодиагностике: учеб. пособие. 2-е изд., перераб. и доп. М.: Изд-во Моск. психол.-социал. ин-та; Воронеж: МОДЭК, 2005. 204 с.
Заусенко И. В. Психологическое благополучие педагога // Педагогическое образование в России. 2012. № 2. С. 28–31.
Зеер Э. Ф., Сыманюк Э. Э. Психология профессионального развития: учеб. пособие для вузов. 3-е изд., испр. и доп. М.: Изд-во Юрайт, 2023. 234 с. URL: https://www.litres.ru/book/evald-fridrihovich-z/psihologiya-professionalnogo-razvitiya-3-e-izd-ispr-i-64985572 (дата обращения: 10.05.2023).
Краева М. Ю. Кризис профессиональной идентичности педагога в условиях модернизации образовательной системы // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2011. № 4. С. 103–108. URL: https://www.psymgou.ru/jour/article/view/788/511 (дата обращения: 03.05.2023).
Митина Л. М. Психология труда и профессионального развития учителя: учеб. пособие. М.: Академия, 2004. 319 с. URL: https://viewer.rsl.ru/ru/rsl01002439323 (дата обращения: 03.05.2023).
Оседло В. И., Винтоняк В. Ф. Теоретические аспекты профессионального «я-образа» личности // Психология и право. 2013. Т. 3, № 2. С. 55–65. URL: https://psyjournals.ru/journals/psylaw/archive/2013_n2/61025 (дата обращения: 03.05.2023).
Остапенко И. А. Психологический анализ проблемы профессиональной идентичности педагога высшей школы на современном этапе развития образования // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2017. Т 6, № 4 (21). С. 132-135.
Пантилеев С. Р. Самоотношение как эмоционально-оценочная система: (спецкурс). М.: Изд-во МГУ, 1991. 109 с.
Петраш Е. А. Социально-психологическая адаптация личности в структуре профессиональной идентичности на разных этапах профессионализации : автореф. дис. ... канд. психол. наук. Курск, 2009. 28 с. URL: https://viewer.rsl.ru/ru/rsl01003475909?page=1&rotate=0&theme=white (дата обращения: 03.05.2023).
Профилактика синдрома профессионального выгорания педагогов: диагностика, тренинги, упражнения / авт.-сост. О. И. Бабич. Волгоград: Учитель, 2018. 122 с.
Ревунова И. В., Гаврилова И. В. Изучение особенностей профессиональной идентичности педагогов в зависимости от степени приобщения к профессии // Современные исследования социальных проблем. 2017. Т. 8, № 11. С. 126–135. https://doi.org/10.12731/2218-7405-2017-11-126-135
Регуш Н. Л. Профессиональная идентичность учителя на разных этапах педагогической деятельности: дис. ... канд. психол. наук. СПб., 2002. 167 с. URL: https://viewer.rsl.ru/ru/rsl01002296499 (дата обращения: 03.05.2023).
Румянцева Т. В. Методика «Кто Я?» // Румянцева Т. В. Психологическое консультирование: диагностика отношений в паре: учеб. пособие. СПб.: Речь, 2006. Гл. 2,§2.2.С. 82–103. URL: https://viewer.rsl.ru/ru/rsl01003024549 (дата обращения: 03.05.2023).
Сарджвеладзе Н. И. Личность и ее взаимодействие с социальной средой. Тбилиси : Мецниереба, 1989. 204 с.
Столин В. В. Самосознание личности. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1983. 286 с.
Фетискин Н. П., Козлов В. В., Мануйлов Г. М. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп: учеб. пособие. М.: Изд-во Ин-та Психотерапии, 2002. 489 с.
Хватова М. В. Самоотношение в структуре психологически здоровой личности // Гаудеамус = Gaudeamus: психол.-пед. журн. 2015. № 1 (25). С. 9–17.
Чеснокова И. И. Проблема самосознания в психологии. М.: Наука, 1977. 144 с.
Rogers Carl R. On becoming a person: a therapist’s view of psychotherapy / introd. by Peter D. Kramer. Boston: Houghton Mifflin, cop. 1995. 420 p.
References
Glukhanyuk N. S. Praktikum po psikhodiagnostike [Workshop on psychodiagnostics]. Moscow: Publ. House of the Moscow Psychological and Social Inst.; Voronezh: MODEK, 2005, 204 p.
Zausenko I. V. Pedagogicheskoe obrazovanie v Rossii [Pedagogical education in Russia], 2012, no. 2, pp. 28–31.
Zeer E. F., Symanyuk E. E. Psikhologiya professional’nogo razvitiya [Psychology of professional development]. Moscow: Yurayt Publ., 2023, 234 p. URL: https://www.litres.ru/book/evald-fridrihovich-z/psihologiya-professionalnogo-razvitiya-3-e-izd-ispr-i-64985572 (accessed May 10, 2023).
Kraeva M. Yu. Vestnik Moskovskogo gosudarstvennogo oblastnogo universiteta. Seriya: Psikhologicheskie nauki [Bulletin of the Moscow State Regional University. Series: Psychological sciences], 2011, no. 4, pp. 103-108. URL: https://www.psymgou.ru/jour/article/view/788/511 (accessed May 3, 2023).
Mitina L. M. Psikhologiya truda i professional’nogo razvitiya uchitelya [Psychology of labor and professional development of teachers]. Moscow: Academy, 2004, 319 p. URL: https://viewer.rsl.ru/ru/rsl01002439323 (accessed May 3, 2023).
Osedlo V. I., Vintonyak V. F. Teoreticheskie aspekty professional’nogo «ya-obraza» lichnosti [Theoretical aspects of the professional “self-image” of an individual]. Psikhologiya i pravo, 2013, vol. 3, no. 2, pp. 55-65. URL: https://psyjournals.ru/journals/psylaw/archive/2013_n2/61025 (accessed May 3, 2023).
Ostapenko I. A. Azimut nauchnykh issledovaniy: pedagogika i psikhologiya [Azimuth of scientific research: pedagogy and psychology], 2017, vol. 6, no. 4 (21), pp. 132-135.
Pantileev S. R. Samootnoshenie kak emotsional’no-otsenochnaya sistema [Self-attitude as an emotional evaluation system]: (spetskurs). Moscow: Publ. House of MSU, 1991, 109 p.
Petrash E. A. Sotsial’no-psikhologicheskaya adaptatsiya lichnosti v strukture professional’noy identichnosti na raznykh etapakh professionalizatsii [Socio-psychological adaptation of personality in the structure of professional identity at different stages of professionalization] : avtoref. dis. ... kand. psikhol. nauk. Kursk, 2009, 28p. URL: https://viewer.rsl.ru/ru/rsl01003475909?page=1&rotate=0&theme=white (accessed May 3, 2023).
Profilaktika sindroma professional’nogo vygoraniya pedagogov [Prevention of professional burnout syndrome of teachers]: diagnostika, treningi, uprazhneniya / avt.-sost. O. I. Babich. Volgograd: Teacher, 2018, 122 p.
Revunova I. V., Gavrilova I. V. Sovremennye issledovaniya sotsial’nykh problem [Modern studies of social problems], 2017, vol. 8, no. 11, pp. 126–135. https://doi.org/10.12731/2218-7405-2017-11-126-135
Regush N. L. Professional’naya identichnost’ uchitelya na raznykh etapakh pedagogicheskoy deyatel’nosti [Professional identity of a teacher at different stages of pedagogical activity]: dis. ... kand. psikhol. nauk. St. Petersburg, 2002, 167 p. URL: https://viewer.rsl.ru/ru/rsl01002296499 (accessed May 3, 2023).
Rumyantseva T. V. Psikhologicheskoe konsul’tirovanie: diagnostika otnosheniy v pare [Psychological counseling: diagnostics of relationships in a couple]: ucheb. posobie. St. Petersburg : Speech, 2006, chap., 2, sect. 2.2, pp. 82–103. URL: https://viewer.rsl.ru/ru/rsl01003024549 (accessed May 3, 2023).
Sardzhveladze N. I. Lichnost’ i ee vzaimodeystvie s sotsial’noy sredoy [Personality and its interaction with the social environment]. Tbilisi: Metsniereba, 1989, 204 p.
Stolin V. V. Samosoznanie lichnosti [Self-consciousness of personality]. Moscow: Publ. House of Moscow univ., 1983, 286 p.
Fetiskin N. P., Kozlov V. V., Manuylov G. M. Sotsial’no-psikhologicheskaya diagnostika razvitiya lichnosti i malykh grupp [Socio-psychological diagnostics of personality development and small groups]: ucheb. posobie. Moscow: Publ. House of Inst. Psychotherapy, 2002, 489 p.
Khvatova M. V. Gaudeamus [Gaudeamus] : psikhol.-ped. zhurn, 2015, no. 1 (25), pp. 9–17.
Chesnokova I. I. Problema samosoznaniya v psikhologii [The problem of self–consciousness in psychology]. Moscow: Science, 1977, 144 p.
Rogers Carl R. On becoming a person: a therapist’s view of psychotherapy / introd. by Peter D. Kramer. Boston: Houghton Mifflin, cop. 1995, 420 p.
Просмотров аннотации: 114 Загрузок PDF: 86
Copyright (c) 2023 Tatyana A. Busygina
Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution-NonCommercial-NoDerivatives» («Атрибуция — Некоммерческое использование — Без производных произведений») 4.0 Всемирная.